اخباروگزارشات کارگری19خرداد1393

- آزادی كارگران زندانی را به همه در سراسر دنیا فریاد بزنیم

- کارگران نوردپروفیل ساوه طبق وعده اشان دوباره دست به اعتصاب زدند

- گزارش از آخرین وضعیت اعتصاب کارگران نوردپروفیل ساوه

- اعتصاب كارگران معدن سنگ آهن مركزي بافق بیست ودومین روز راپشت سرگذاشت

- پرداخت حقوق کارگران شهرداری اشنویه بازهم به تعویق افتاد 

- تجمع اعتراضی در مقابل تعاونی مسکن مهر کرمانشاه

- تجمع اعتراض آمیز دوستداران طبیعت در روستای سرکلاته خرابشهر

- کارگر فلزکار گزارش می دهد : "کشتار همچنان ادامه دارد "

- ادامه اعتصاب کارکنان متروی سائوپائولو و ترافیک کم‌سابقه در آستانه جام‌جهانی

آزادی كارگران زندانی را به همه در سراسر دنیا فریاد بزنیم

كارگران زندانی شاهرخ زمانی بهنام ابراهیم زاده و محمد جراحی وهمچنین جعفر عظیم زاده آزاد باید گردند.

جرم این كارگران تنها حق خواهی است. آنها میخواهند كه كارگران زندگی شرافتمندانه و شایسته انسانی را داشته باشند. و این حق همه انسانهاست. به ویژه كارگران زحمتكشان این جامعه هستند و جریان زندگی انسانها و جامعه به دست همین كارگران است.

بهنام ابراهیم زاده پس از ماجرای بند ٣۵٠ اوین نه ملاقاتی داشته و نه تلفن بی خبری از این زندانی باعث نگرانی خانواده اش و كارگران است. و تنها دولت با سازمان اطلاعات و قوه قضائیه مسئو ل جان این كارگر زندانی است. و همچنین زمانی و جراحی و عظیم زاده در اسارت سازمان اطلاعات و قوه قضاییه است ما اعلام میكنیم كه این كارگران فوری و بدون قید و شرط باید آزاد گردند. و تا آزادی باید از حقوق زندانی برخوردار باشند

كمیته پیگیری ایجاد تشكل های كارگری ایران

کارگران نوردپروفیل ساوه طبق وعده اشان دوباره دست به اعتصاب زدند

اتحادیه آزاد کارگران ایران : درپی اعتصاب گسترده هفته قبل کارگران نورد پروفیل ساوه و کشمکش بسیار با مسئولین این شهرستان، بالاخره  با حضور رستمی صاحب کارخانه و توافق با کارگران در چندین مورد (که مشروح اخبارآن در هفته گذشته منتشر شد)،  ازجمله وعده پرداخت 2 ماه عیدی وپاداش سال 92 این اعتصاب پایان یافته بود.

کارگران با این اولتیماتوم که اگر تا تاریخ  یکشنبه 18 خرداد(دیروز) به وعده داده شده عمل نشود، اعتصاب خودرا از سر خواهند گرفت.

طبق اخبار رسیده به اتحادیه آزاد کارگران ایران از آنجا که تا آخر وقت اداری دیروز یکشنبه وپایان مهلت اولتیماتوم، با خلف وعده کارفرما پولی به حساب کارگران واریز نشد، کارگران نوردپروفیل ساوه از امروز دوشنبه 1393/3/19 دست از کار کشیدند واز صبح امروز مجددا" اعتصاب کردند.

اخبار تکمیلی ونتایج این اعتصاب متعاقبا" به اطلاع خواهد رسید.

اتحادیه آزاد کارگران ایران

گزارش از آخرین وضعیت اعتصاب کارگران نوردپروفیل ساوه

اتحادیه آزاد کارگران ایران : بدنبال اعتصاب مجدد کارگران نورد پروفیل ساوه که (درپی خلف وعده کارفرما از تعهداتش)، از امروز صبح آغازشد، طبق اخبار رسیده به اتحادیه آزاد کارگران ایران ، کارفرما ناچارشد که مبلغ وعده داده شده یعنی عیدی و پاداش سال 92 را به حساب کارگران واریز نماید.

علیرغم این موفقیت، کارگران به اعتصاب خود پایان ندادند و در مجمع عمومی خود تصمیم گرفتند که به دو شرط به سر کار خود برمیگردند

دو ماه از حقوقهای معوقه ی  پارسال را به حسابشان واریز نمایند

به منظورجلوگیری ازاین خلف وعده ها، برای عملی شدن  پرداخت بقیه مطالباتشان که شامل 4 ماه حقوق میباشد، کارفرما تعهد کتبی و تضمین های لازم را بدهد

چرا کارگران باید مجبور باشند برای اجرای هرقول وقدمی که توافق میشود مجبور به جنگیدن وتلاش وصرف انرژی ومبارزه باشند؟. تعهد کتبی وتضمین های لازم، دست کارفرما را تا حدود زیادی برای بی توجهی به تعهداتش در آینده خواهد بست.

تصمیم بسیار مهم این کارگران در این اعتصاب این بود که با توجه به قدرت اتحاد خود در دستیابی به اهدافشان، از این پس مجمع عمومی خودرا چه مشکل داشته باشند یا نداشته باشند، هر ماه در یک روز معین بمدت45 دقیقه تا یکساعت برپا نمایند.

اتحادیه آزاد کارگران ایران این تصمیم مهم را که اعمال اراده مستقیم توده کارگران است ، به کارگران نورد پروفیل ساوه تبریک میگوید. این تصمیم یعنی تشکیل منظم و مستمر مجمع عمومی بعنوان تشکل  قدرتمند اراده کارگری ، میتواند یک سنت قوی وپایدار برای حرکت عمومی کارگران در سراسر ایران قرار گیرد

ساعت 2 بعد از ظهر دوشنبه 19 خرداد 93.

برقرارباد اتحاد وهمبستگی سراسری کارگران ایران

اتحادیه آزاد کارگران ایران

اعتصاب كارگران معدن سنگ آهن مركزي بافق بیست ودومین روز راپشت سرگذاشت

به دنبال واگذاري ناگهاني 71/5 درصد از سهام شرکت سنگ آهن مرکزي بافق به صندوق بازنشستگي فولاد کشور و نيز طرح 28/5 درصد آن در فرابورس؛ بيش از 4 هزار نفر از کارکنان اين شرکت معدني از شنبه بيست و هفتم ارديبهشت، دست به اعتصاب زدند.

به گزارش19خرداد ماین نیوز، به دنبال واگذاري ناگهاني 71/5 درصد از سهام شرکت سنگ آهن مرکزي بافق به صندوق بازنشستگي فولاد کشور و نيز طرح 28/5 درصد آن در فرابورس؛ بيش از 4 هزار نفر از کارکنان اين شرکت معدني دست از کار کشيدند.

اين تحصن که از شامگاه شنبه بيست و هفتم ارديبهشت ماه آغاز شده؛ ديروز وارد بيست و دومين روز خود شد.

کارگران متحصن خواستار لغو اين واگذاري شبه دولتي و باقي ماندن مالکيت شرکت سنگ آهن مرکزي در اختيار دولت هستند.

پرداخت حقوق کارگران شهرداری اشنویه بازهم به تعویق افتاد 

حقوق ماهیانه کارگران خدمات شهری شهرداری اشنویه نزدیک به دو ماه است که پرداخت نشده است.

به گزارش 18خرداد شنوباس، کارگران خدمات شهری شهرداری اشنویه که روزانه با جارو کردن خیابانها ، آبیاری فضاهای سبر، جمع آوری زباله ها و فعالیت هایی از این قبیل مستمری اندکی به دست می آوردند همواره از پرداخت نامنظم حقوقشان گلایه مند بوده اند. شغلی که با نهایت سختی و مشقت شبانه روزی ماهیانه از 700 هزار تا یک میلیون تومان نصیبشان می کند در روزگار سخت امروز کفاف دردها و مصیبتهایشان را نمی کند و آنگونه که خودشان می گویند به محض پرداخت خرج دوا و درمان، تحصیل فرزندان ، کرایه خانه و خورد و خوراک می شود.

در کنار پرداخت حقوق پایین، عدم پرداخت به موقع این چندرغاز حقوق نیز به معضلی برای این افراد تبدیل شده و فشارهای زیادی به آنها وارد می کند. فشاری که گاهی توانایی تهیه نان شب را برایشان غیرممکن می سازد.

یکی از این کارگران ضمن انتقاد از مسئولین شهرداری می گوید : امروز درست یک ماه و 18 روز است حقوق نگرفته ام، خداشاهده پول خرید یک قوطی روغن را ندارم ، به اغلب سوپرمارکتها بدهکارم، به خانواده قول داده ام اگر حقوق واریز شود برایشان برنج و مرغ می خرم خداشاهده مریضم و اغلب هنگام کار  ستون فقراتم درد می کند ولی توانایی رفتن به دکتر را ندارم...

یکی از دلایل پرداخت نامنظم حقوق کارگران خدمات شهری در اشنویه سپردن فعالیت های خدماتی به شرکت های خصوصی است. این شرکتها با مدیریت نادرست و برنامه ریزی های غلط  عمدتاً در پی کسب سود بوده و در اغلب موارد علاوه بر لحاظ نکردن کیفیت ارائه خدمات حقوق پرسنل و کارگران را به بهانه عدم اختصاص اعتبار از سوی شهرداری به تعویق می اندازند.

از سوی دیگر شهرداری اشنویه نیز با سپردن امورات خدمات شهری به شرکت های خصوصی عملاً جوابگوی شکایات کارگران نبوده و پیمانکاران را مقصر اصلی این مساله قلمداد می کند.

حال با این اوضاع حقوق نزدیک به دوماه کارگران خدمات شهری اشنویه در گیر و دار مشکلات بین شهرداری و شرکت خصوصی همچنان بلاتکلیف است و کارگران زحمتکش بایستی همچنان در حسرت تهیه حداقل مایحتاج روزگار بگذرانند...

تجمع اعتراضی در مقابل تعاونی مسکن مهر کرمانشاه

جمعی از ثبت نام کنندگان تعاونی مسکن مهر کرمانشاه صبح امروز با تجمع در مقابل دفتر تعاونی شماره ۲ نسبت به خلف وعده مسئولان اعتراض کردند .

به گزارش 19خرداد کرمانشاه پست، تجمع کنندگان نسبت به واریز ۷ میلیون تومان بیشتر از وعده اولیه برای رسیدن به کلید منازل خود معترض بودند و این مبلغ را فراتر از ادعای اولیه مسئولان می دانند .

تجمع پس از دو ساعت پایان یافت .

تجمع اعتراض آمیز دوستداران طبیعت در روستای سرکلاته خرابشهر

قطع درختان در جنگل های روستای سرکلاته خرابشهر منجر به تجمع اعتراض آمیز دوستداران طبیعت و اهالی این روستا شد.

به گزارش19خرداد رادکانا، قطع بی رویه  درختان در جنگلهای روستای سرکلاته خرابشهر (تمیشه) موجب رنجش خاطر و اعتراض تعدادی از دوستداران طبیعت و مردم این روستای تاریخی شد.

آنان با در دست داشتن پارچه نوشته ها و پلاکاردهایی نارضایتی خود را به مسئولین زیربط و کسانی که به هر نوعی در این قضیه دخیل هستند اعلام نمودند.

جوانانی در این تجمع شرکت کردند که خود از اهالی روستا بودند و دلشان به حال جنگل های سرسبز روستایشان می سوزد و می دانند که قطع بی رویه درختان چه صدماتی به این منطقه خواهد زد که جبران ناپذیر است.

صدای اره برقی ها چند روزیست لرزه بر اندام جنگل و جنگل دوستان روستای سرکلاته خرابشهر انداخته است.

ما با احیای جنگل هیچ مشکلی ندارم ولی احیای اصولی آن مهم است

یکی از جوانان و دوستداران طبیعت با اعلام نارضایتی گفت: ما با احیای جنگل هیچ مشکلی ندارم ولی احیای اصولی آن مهم است که شما می توانید مشاهده کنید که در این بهره برداری اصلا اصولی کار نشده است.

این دوست دار طبیعت اضافه کرد: درختان جوان در کنار درختان قدیمی قلع و قمع می شود.

چرا باید درختان جوان را قطع کنند؟

یکی دیگر اهالی روستا گفت: چرا باید درختان جوان را قطع کنند؟ درختانی که هنوز به مرحله بهره برداری نرسیده قطع می شوند.

وی ادامه افزود: در اینجا درختانی را مشاهده می کنیم که دارای سن و سال کم و قابل بهره برداری نیستند. چه کسی پاسخ این عمل ناخوشایند را می دهد؟

با اجرای این طرح قرار است درختان کهنسال و قدیمی جای خود راه درختان جوان بدهند که متأسفانه در کنار قطع درختان کهنسال تعداد زیادی از درختان جوان هم قلع و قمع شده اند.

 چه کسانی جواب این حرکت ناپسند را خواهند داد؟

جوان دیگری در این تجمع  اظهار داشت: در این طرح یکی از موارد دیگری که قرار بود به آن پرداخته شود قطع درختان قدیمی و تقریبا افتاده بود که متأسفانه ما در این مکان شاهد آن هستیم که درختان سرپا و کم سن و سال را قطع کرده اند لذا بنده باید به مسئولین بگویم چه کسانی جواب این حرکت ناپسند را خواهند داد؟

یکی دیگر از تجمع کنندگان که نوشته ای را بر دست داشت گفت: ما منتظر پاسخی روشن و شفافی از سوی مسئولین هستیم. ما نمی گذاریم جنگل های ما به تاراج برود.

وی ادامه داد: با قطع بی رویه درختان باعث جاری شدن سیلاب در این منطقه می شود، باعث ترس و وحشت حیوانات می شوند و مشکلات فراوانی به بار می آورند که قابل جبران نیست.

روستای سرکلاته خرابشهر از توابع بخش مرکزی شهرستان کردکوی، در ۱۲ کیلومتری جنوب غربی شهر کردکوی و ۳۹ کیلومتری شهر گرگان می باشد.

روستای سرکلاته خرابشهر از توابع بخش مرکزی شهرستان کردکوی، با مختصات جغرافیایی ۵۴ درجه و ۴ دقیقه طول شرقی و ۳۶ درجه و ۴۴ دقیقه عرض شمالی، در ۱۲ کیلومتری جنوب غربی شهر کردکوی و ۳۹ کیلومتری شهر گرگان قرار دارد.

این روستا از شمال به جاده ساری ـ گرگان از شرق به روستای سالیکنده، از جنوب به اراضی جنگلی و از جنوب غرب به روستای کارکنده محدود می ‏شود.

روستای سرکلاته از سطح دریا ۳۰۰ متر ارتفاع دارد و تحت تأثیر اقلیم کوهپایه‏ای و خزری آب و هوای آن معتدل است و فاصله اندکی با دریای خزر دارد.

روستای سرکلاته، در دوره‏های مختلف تاریخی مورد توجه حاکمان وقت بوده است.

گلستان با دارا بودن بیش از ۴۰۰ هزار هکتار جنگل جزو یکی از استان های سرسبز کشور محسوب می شود ولی مدتی است که عوامل مختلفی دست به دست هم داده اند تا این کمربند سبز از زیبایی هایش کاسته شود.

در این طرح هر روز بیش از ۳۰ کامیون درخت از جنگل های گلستان خارج می شود.

در اجرای این طرح قرار است درختان خشک و افتاده از جنگل خارج شود اما درختان جوان هم در طرح قطع می شوند.

با ادامه این روند ما شاهد سیل های ویران گری هستیم که مدتی گریبان گیر استان سرسبزمان شده و در همین چند روز اخیر ۱۷۵ میلیارد تومان خسارت به تأسیسات زیربنای، زیرساخت ها و زمین های کشاورزی استان وارد کرده است.

کارگر فلزکار گزارش می دهد : "کشتار همچنان ادامه دارد "

در تاریخ 8 خرداد 1393 مجتبی ورمزیار دانشجوی دانشگاه پزشکی کرمانشاه که در کارخانه ساخت تجهیزات پزشکی کارگری می کرد، به دلیل نبود وسایل هشدار دهنده و ایمنی و چشم های الکترونیکی در دستگاه پرس،که ایشان روی آن کار می کرد، جان شیرینش را به خاطر سود جویی سرمایه داری و نبود بازرسی های دوره ای وزارت کار از دست داد.

ما ضمن تسلیت به خانواده این کارگر دانشجو بازهم تاکید می کنیم که حذف بخش بازرسی و ایمنی وزارت کار باعث وقوع چنین حوادثی شده است و خواستار فعال شدن و نه خصوصی شدن بخش بازرسی و ایمنی وزارت کار هستیم تا شاهد داغدار شدن خانوائده های زحمتکشان نباشیم.

روابط عمومی سندیکای کارگران فلزکار مکانیک 18/3/1393

ادامه اعتصاب کارکنان متروی سائوپائولو و ترافیک کم‌سابقه در آستانه جام‌جهانی

کارکنان متروی سائوپائولو، بزرگترین شهر برزیل، علیرغم حکم دادگاه کارگر برای بازگشت به کار، به ادامه اعتصاب نامحدود خود رای داده اند.

این دادگاه گفته است که اتحادیه کارکنان مترو از قدرت خود سو استفاده کرده است.

به گزارش9ژوئن بی بی سی،ژرالدو آلکمین، فرماندار ایالت سائوپائولو، به مرکزیت شهری به همین نام هشدار داده است کارکنانی که روز دوشنبه در محل کار خود حاضر نباشد با خطر اخراج رو به رو خواهند شد.

با بسته شدن اکثر ایستگاه های مترو در سائوپائولو از روز پنجشبه، این شهر با ترافیک کم سابقه ای رو به رو شده که سفرهای درون شهری میلیون‌ها نفر را مختل کرده است.

این در حالی است که سائوپائولو روز پنجشبه میزبان بازی افتتاحیه جام جهانی فوتبال ۲۰۱۴ خواهد بود.

 دلیل اعتصاب کارکنان مترو افزایش حقوق به میزان ۱۲.۲ درصد بوده است، اما شرکت مترو که متعلق به دولت است وعده افزایش ۸.۷ درصدی را داده است.

دادگاه کارگر همچنین در رای خود آورده است که کارکنان مقررات اعتصاب را که عرضه خدمات حداقلی است، نقض کرده اند.

طبق مقررات اعتصاب، باید دست کم ۷۰ درصد از سرویس های مترو در طول روز و ۱۰۰ درصد آنها در ساعات پر رفت و آمد صبح و عصر مشغول به کار باشند.

 بر اساس رای دادگاه اتحادیه های کارکنان مترو باید برای نقش این مقررات برای چهار روز نخست اعتصاب به ازای هر روز معادل ۴۵ هزار دلار و از روز دوشنبه، ۹ ژوئن روزانه ۲۲۰ هزار دلار جریمه بپردازند.

چند ساعت پس از صدور رای دادگاه، اتحادیه‌ها در یک رای گیری تصمیم به ادامه اعتصاب گرفتند.

دو اتحادیه در نشستی با مسئولان متروی سائوپائولو گفته اند در صورتی که خواسته‌شان محقق شود، دست از اعتصاب خواهند کشید.

آلتینو پرازرس، رئیس اتحادیه کارکنان مترو به روزنامه "او گلوب" گفت: "قصد ما این نبوده که اعتصاب را به جام جهانی بکشانیم. قصد ما این است که مشکل را حل کنیم و این باید هدف دولت نیز باشد."

نوزدهم خردادماه1393

akhbarkargari2468@gmail.com